>
>
Reacția managerului față de o greșeală poate să încurajeze un fixed mindset

Reacția managerului față de o greșeală poate să încurajeze un fixed mindset

sarah-kilian-52jRtc2S_VE-unsplash

Atitudinea unui manager față de greșeală poate să încurajeze un fixed mindset sau un growth mindset în echipa pe care o conduce.

Desigur, nu-ţi propun să sărbătoreşti greşelile tale sau ale echipei tale (deşi nu ar fi o idee foarte rea) şi nici să permiţi greşeli repetate. Însă, este important să înţelegi că a greşi este ca şi cum ai trimite un e-mail cu o eroare de scriere sau ai răsturna un pahar de apă. Este normal să te frustreze pe loc, însă diferența o face cât de repede te repoziționezi față de ceea ce s-a întâmplat. Un manager care nu are o atitudine potrivită faţă de greşeală de obicei se enervează, ridică tonul, pedepseşte sau mustrează, uneori chiar și printr-o simplă privire. Dacă ai aceste reacții înseamnă că dai prea multă importanță greșelilor.

Care sunt efectele asupra echipei tale în aceste situaţii?

1. Oamenii învaţă să-şi ascundă mai bine greşelile. Orice persoană care face greşeli poate învăţa să le împărtăşească cu managerul sau să le bage sub preş. Cu cât managerul reacţionează mai agresiv când află despre o eroare, cu atât angajatul va încerca să se protejeze mai bine prin a le ascunde. În acelaşi timp, managerul, simţind că îi scapă unele lucruri, va avea tendinţa de a creşte gradul de control, devenind astfel un micro-manager extraordinar.

2. Scade productivitatea. Deşi noi ne dorim efecte pozitive, pedepsitul greşelii aduce exact contrariul. Oamenii, fiind atenţi la a nu mai greşi, nu se mai pot concentra pe a-şi face bine treaba, le creşte nivelul de stres, iar acest lucru nu face decât să crească numărul erorilor care au loc. Practic, apare fenomenul „de ce ţi-e frică, nu scapi”.

3. Pierzi oportunităţi. Să spunem totuşi că dezvolţi un sistem extraordinar de control şi monitorizare, oamenii fiind îndrumaţi şi verificaţi la fiecare pas. Un sistem foarte rigid scade creativitatea şi împiedică oamenii să se gândească la soluţii de îmbunătăţire. Uneori cele mai bune soluţii sunt descoperite întâmplător, din greşeală, de către echipă.

4. Încurajezi un „fixed mindset”. Dorința de a face mereu lucrurile bine și a nu greși transformă curiozitatea și explorarea într-un risc pe care nu ești dispus să ți-l asumi. Astfel, atitudinea de creștere este inhibată.

Ce câştigă un lider care permite greşelile?

1. Oamenii devin mai responsabili. Un om căruia i se permite să greşească se va simţi responsabil pentru ceea ce a făcut. Dacă şeful pedepseşte sau mustrează de fiecare dată când se greşeşte, responsabilitatea se mută la manager. De ce? Pentru că în mintea noastră, tocmai am plătit „preţul”pe care îl aveam de plătit pentru greşeală, deci ştim că data viitoare acesta este „costul” pe care ni-l asumăm și nu mai este nevoie să corectăm.

2. Oamenii învaţă mai repede. Greşeala este cea mai puternică metodă de a învăţa. Ştiam că nu este bine să mă duc la un training nepregătit, dar până când nu m-am simţit pentru prima dată foarte prost în faţa unui grup de oameni, n-am fost 100% convins de asta, spunându-mi că „mă scot eu cumva”. Până când nu faci o greșeală nu ai și învățătura emoțională, ci doar pe cea teoretică. Acum, îmi propun să nu mai repet greşeala, deşi înainte ştiam că nu ar fi bine să o fac. Experienţele, fie ele pozitive sau negative, sunt cele mai valoroase pentru a putea progresa.

3. Angajaţii tăi devin autonomi. Dacă echipa ta se teme de reacţiile tale la greşeală, de fiecare dată când vor face ceva nou, vor veni către tine să-ţi pună multe întrebări despre cum să procedeze. Transferând din nou (pentru a se proteja) responsabilitatea unei eventuale greşeli către tine („Tu mi-ai zis să fac aşa!”). Pe când, dacă nu se tem să greşească, iau mai des decizii singuri, iar tu câştigi timp.

Este important să nu avem nicio reacţie negativă când are loc o greşeală, oricum în majoritatea timpului aflăm după ce s-a întâmplat. Ce putem face însă, este să învăţăm împreună cu „făptaşul”. Dacă îţi „cerţi” echipa atunci când greşeşte, oamenii se vor simţi mici, furioşi şi nedreptăţiţi şi nu vor putea învăţa nimic din ceea ce au făcut. Mintea lor este concentrată pe a murmura printre dinţi „lucruri de bine” la adresa ta. Înainte de a reacţiona, gândeşte-te… Tu cum te-ai simţit ultima dată când ai fost mustrat de şeful tău și care au fost efectele?

Scroll to Top